Praktijk
ZenEnZijn

Voetreflextherapie

 

Traditionele Chinese Geneeskunde voor vrouwen

&

 

ZenEnZijn biedt u ondersteuning bij:

 

  • Burn-out, stress

  • (Chronische) vermoeidheid, ook na zwangerschap

  • Hoofdpijn

  • Hormonale en menstruele problemen: onregelmatige menstruatiecyclus (oligomenorroe), uitblijven van de (1e) menstruatie, hevige menstruaties, PCOS, Endometriose, Pre Menstrueel Syndroom (PMS).

  • Overgangsklachten

  • Spier- en peesklachten (o.a. hielspoor, tenniselleboog)

  • Spijsverteringsklachten 

  • Slaapproblemen

  • Ondersteuning bij kinderwens, fertiliteitsbehandeling

  • Ondersteuning bij emotionele klachten, hulp bij rouwverwerking

Voetreflextherapie bij zwangerschapsklachten vanaf 3e maand van de zwangerschap:

  • Misselijkheid
  • Bandenpijn
  • Obstipatie
  • Slecht slapen
  • Vermoeidheid
  • Het opwekken van weeën, wanneer de bevalling op zich laat wachten.

Beter geen voetreflextherapie ondergaan bij:

  • Koorts  
  • Ernstige voetschimmel
  • Trombose
  • Kanker (alleen door gespecialiseerd voetreflex therapeut oncologie)

Stress betekent letterlijk strak gespannen. Het duidt op een gevoel van lichamelijke en geestelijke spanning. Bij stress produceren je bijnieren cortisol, ook wel het stress hormoon genoemd. Stijging van je cortisol spiegel stimuleert het sympatisch zenuwstelsel, wat zorgt dat het lichaam klaar is om te reageren in een dreigende situatie.

Stress is iets natuurlijks, iedereen heeft in het dagelijks leven te maken met stress, dat is opzich niet erg, maar wanneer je teveel of te langdurig stress hebt, is dat ongezond voor je lichaam en geest, dan brand je langzaam op. We spreken van chronische stress als dit langer dan 6 weken blijft aanhouden. Je lichaam kan haar stress reacties dan niet meer op de juiste wijze beëindigen en daardoor blijven de cortisolspiegels langdurig te hoog. Je bijnieren raken overbelast en op den duur uitgeput en dit veroorzaakt te lage cortisolspiegels.

voetreflex therapie
sfeer foto
stress & ontspanning

Als je lichaam niet meer in staat is om allerlei vormen van stress op te vangen, ontstaan er klachten zoals hoofdpijn, slecht slapen, concentratieproblemen, vermoeidheid, prikkelbaarheid, een snelle en hoge ademhaling, hartkloppingen, transpireren en sneller vatbaar zijn voor verkoudheid/griep.

Gelukkig kun je zelf veel doen om te herstellen. Belangrijk is om signalen bij jezelf serieus te nemen en bewust te ont-spannen en ont-moeten. Goede voeding, beweging in de buitenlucht, ontspanning en voldoende slaap zijn enorm belangrijk voor het voorkomen en bij herstel van een burn-out!

Tijdens je slaap verwerk je de dag en kunnen lichaam en geest uitrusten en weer opladen. De term slapeloosheid (insomnia) betekent moeilijk inslapen, slecht doorslapen en vroegtijdig wakker worden. Vanuit de natuurgeneeskundige visie zien we dat chronische stress, darmproblemen, verkeerde voeding, hormonale disbalansen, ontstekingen, te weinig beweging en daglicht, grote boosdoeners van slaapverstoringen zijn.

 

Tips voor een betere slaap:

  • Om meer melatonine (slaaphormoon) binnen te krijgen via voeding kun je meer mango, banaan, kersen, amandelen, lijnzaad en venkel eten.

  • Eet verse groene groenten, hierin zit een stofje 'tryptofaan,' welke je lichaam nodig heeft bij de aanmaak van melatonine.

  • Cafeïne en rode wijn hebben een verstorend effect op de slaap.

  • Probeer 3 uur voor het slapen gaan niets meer te eten

  • Neem voor het slapen een warm voetenbad, je kunt hier een paar keer per week magnesium kristallen aan toevoegen, dit brengt rust in het zenuwstelsel en helpt goed bij slaapproblemen.

bij slaapproblemen

Slapeloosheid

Slaapproblemen

Stress/ burn-out

Stress/ burn-out

Menstruatie- en hormonale klachten

Hormonale klachten

Hormonale klachten

Tips voor een goede hormoonbalans:

  • Eet verse bio groene groenten, dit helpt je lever bij het onschadelijk maken van exeno- oestrogenen en het afbreken van gebruikte hormonen en toxines.

  • Eet vezels, in groenten, peulvruchten, fruit, lijnzaad

  • Eet biologische vis, vlees, en zuivel

  • Wees voorzichtig met cafeïne en alcohol, deze zijn erg belastend voor je lever en verhogen je cortisol niveau

  • Zorg voor voldoende rust en ontspanning

  • Verhoog je vitamine C inname bij stress en extreme vermoeidheid. Bij stress draaien je bijnieren overuren en je bijnieren hebben vitamine c nodig om cortisol en progesteron aan te kunnen maken. Eet dus extra groenten en fruit. 

Spijsverteringsklachten

Spijsverteringsklachten

Hormonale klachten

Hormonale klachten

Spijsverterings

klachten


 

Energie halen we een groot deel uit onze voeding. Je lichaam heeft deze energie nodig om te kunnen functioneren. Voor de afbraak van voedsel, opname van voedingsstoffen en afvoer van afvalstoffen, zijn vele organen betrokken. De opname van de meeste voedingsstoffen vindt plaats vanuit de darmen.

Ook zit een belangrijk deel van je immuunsysteem in je darmen; maar liefst 80% van je weerstand komt vanuit je darmen! In de dikke darm zit je darmflora, deze produceren vitamines zoals vitamine K en vitamines B, foliumzuur, biotine. In de dikke darm worden ook belangrijke stofjes aangemaakt w.o. neurotransmitters, zoals serotonine (feel good stofje). Gezonde darmen en een gezonde darmflora zijn dus van groot belang.

 

Spijsverteringsklachten

In de Traditionele Chinese Geneeskunde wordt dan ook veel aandacht aan de spijsvertering besteed, omdat veel aandoeningen ontstaan vanuit een verstoring in de spijsvertering. Spijsverteringsklachten kunnen ontstaan door tal van oorzaken, bijvoorbeeld door stress, ongezonde voeding, voedsel intolleranties, allergieën, ziektes en een verzwakt inmuunsysteem bijvoorbeeld door veel anti biotica of medicijn gebruik.

 

Voetreflex Therapie en Chinese Geneeskunde kunnen klachten helpen verlichten. Dit kan door te ondersteunen bij bijvoorbeeld het ontgiften van de darmen, het stimuleren van de energiedoorstroming in het spijsverterings stelsel en helpen stagnaties op te heffen, waardoor voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen, afvalstoffen beter kunnen worden afgevoerd en pijn kan verlichten.


Met voeding kun je veel voor je darmen betekenen. Goed voor je spijsvertering zijn:

  • Verse groenten en fruit, vooral groene groenten zijn goed voor de ontgiftingswerking van de lever.

  • Vis: tonijn, haring en zalm.

  • Vlees: rund, kip en kalkoen vlees

  • Noten: ongebrande amandelen en walnoten.

  • Zaden en pitten: pompoenpitten, lijnzaad, chiazaad en zonnebloempitten.

  • Gezonde vetten: visolie, extra vierge olijfolie, kokosolie en avocado.

  • Wees matig met zuivel, (vanwege de lactose) wel yogurt, karnemelk en kefir

  • Wees matig met suiker.

 

Wil je weten wat ZenEnZijn voor jou kan betekenen, neem gerust contact met mij op.

Hormonen hebben invloed op veel processen in het lichaam en beïnvloeden onze emoties en stemming. Verstoringen in de hormoon huishouding kunnen zich uiten in klachten zoals, een pijnlijke menstruatie, hormonale migraine, PMS, endometriose, PCOS, vermoeidheid, stemmingswisselingen, een laag libido en overgewicht. Door allerlei oorzaken kunnen er hormonale verstoringen ontstaan, zoals te weinig of verkeerde voeding: teweinig omega 3 in verhouding tot teveel omega 6, teweinig verse groenten en fruit waardoor je lichaam te weining vitaminen en mineralen binnen krijgen. Teveel suikers en snelle koolhydraten; deze zorgen vaak voor chaos in de hormoonbalans! Een andere oorzaak is Langdurige stress. Het zorgt dat de aanmaak van stress hormonen voorrang krijgen op de voortplantingshormonen. Het FSH en LH hormoon raken hierdoor ontregelt, dit zijn de hormonen die verantwoordelijk zijn voor vruchtbaarheid en zorgen voor de ontwikkeling van follikels, de rijping van de eitjes en de eisprong bij vrouwen. Langdurige stress heeft dus invloed op de vruchtbaarheid. De darmen spelen een grote rol in de hormoon balans. Zo is er een verband met de productie van oestrogeen, progesteron, serotonine en dopamine.

 


 

ZenEnZijn helpt je verder

ZenEnZijn helpt je verder

ZenEnZijn helpt je verder