Overgangsklachten

Elke vrouw komt in de overgang. De overgang staat voor de periode waarin de vrouw overgaat van een vruchtbare periode naar een onvruchtbare levensfase.

De behandelingen bij ZenEnZijn kunnen je helpen om je overgangsklachten te verlichten of dragelijker te maken. Daarbij kunnen we met voeding en leefstijlaanpassingen veel doen om lichamelijk en mentaal meer in ontspanning te komen en te werken aan een balans van de hormoonhuishouding.

Afspraak maken

Overgangsklachten

Elke vrouw komt in de overgang. De overgang staat voor de periode waarin de vrouw overgaat van een vruchtbare periode naar een onvruchtbare levensfase.

De behandelingen bij ZenEnZijn kunnen je helpen om je overgangsklachten te verlichten of dragelijker te maken. Daarbij kunnen we met voeding en leefstijlaanpassingen veel doen om lichamelijk en mentaal meer in ontspanning te komen en te werken aan een balans van de hormoonhuishouding.

Afspraak maken

Hoe verloopt de overgang?

De overgang verloopt voor elke vrouw verschillend. Vrouwen in het westerse -landen hebben vaker last van hevigere overgangsklachten dan in veel niet westerse- landen. De leefstijl, met name stress en voeding blijken hierin veel invloed te hebben. Waar de ene vrouw weinig overgangsklachten ervaart, kan het voor de ander een moeilijke periode zijn. Je kunt je lichamelijk, mentaal en emotioneel uit balans voelen, of je voelt je niet meer jezelf, maar weet dat deze periode gelukkig ook weer voorbij gaat!

De overgang verloopt in 3 fasen:

1e  fase | pre- menopauze

Deze fase start rond je 45e – 48e jaar en duurt gemiddeld 4 jaar. Door verandering in de hormonen, oestrogeen en progesteron, produceert het lichaam steeds minder eicellen en neemt het aantal eisprongen af. Deze verandering zorgt voor hormoonschommelingen. Je bent dus nog wel vruchtbaar in deze fase!  

2e fase | peri- menopauze

De 2e fase duurt maar liefst 1 dag! Het is namelijk het moment waarop je één jaar geen menstruatie meer hebt gehad. Deze fase wordt de menopauze genoemd. Veel vrouwen komen in deze fase rond het 52e jaar.

3e fase | post- menopauze

Deze fase duurt gemiddeld 2 tot 5 jaar en start bij veel vrouwen rond het 52e jaar. In deze fase ben je als vrouw niet meer vruchtbaar. Er is namelijk geen eisprong meer. De hormoonschommelingen zullen gaan stoppen.

Wist je dat?

  • 1 miljoen vrouwen per jaar in de overgang komen en 80% te maken krijgt met overgangsklachten?
  • De geslachtshormonen oestrogeen en progesteron dalen gemiddeld vanaf je 42e jaar?
  • Je op natuurlijke basis veel kunt doen om overgangsklachten te verminderen?
  • We in de overgang over het algemeen assertiever worden?
  • Je met een zelftest snel en gemakkelijk kunt achterhalen of je in de overgang bent?

Wat zijn typische overgangsklachten?

Typische overgangsklachten die bij de pre- menopauze horen zijn:

  • Een onregelmatige menstruele cyclus en menstruatie klachten
  • Stemmingswisselingen en/ of een kort lontje
  • Opvliegers
  • Nachtzweten
  • Droge huid, haar en vagina
  • Verminderd geheugen
  • Verandering van libido
  • Obstipatie
  • Verhoogde bloeddruk (door daling van oestrogenen)
  • Gewichtstoename
  • Gevoelens van somberheid of depressie
  • Slaapproblemen

Typische overgangsklachten die bij de post- menopauze horen zijn:

  • Opvliegers
  • Nachtzweten
  • Hartkloppingen
  • Verhoogde bloeddruk (door daling van oestrogenen)
  • Urineverlies
  • Blaasontsteking
  • Sneller koud, dit komt door een verlaagde werking van je metabolisme (stofwisseling)
  • Gewichtstoename
  • Vermoeidheid
  • Gewrichtsproblemen
  • Botontkalking (osteoporose), door daling van oestrogenen, is er meer kans is op botbreuken.

Wat zijn geen typische overgangsklachten?

Er zijn symptomen die lijken op overgangsklachten, maar niet pluis signalen zijn. Raadpleeg bij deze onderstaande klachten altijd je huisarts!

  • Plotselinge vermoeidheid
  • Kortademigheid
  • Hartkloppingen (hartbonzen)
  • Slapeloosheid
  • Naar gevoel in de maagstreek, eventueel met misselijkheid
  • Branderig gevoel onder het borstbeen
  • Onaangenaam gevoel of pijn tussen de schouderbladen, doorstralend naar (linker) arm, kaak, pijn in de nek (lijkt op een frozen shoulder).

Wat kun je zelf doen om overgangsklachten te verminderen?

Gezonde voeding
Een dieet volgen is niet nodig, maar je lichaam heeft nu juist voeding nodig met voldoende calcium, vitamine C en D, magnesium en omega 3. Vanuit de Chinese Geneeskunde wordt ook gekeken naar voeding die je nier energie ondersteunt, omdat hier je Jing, je basisenergie wordt opgeslagen. Het is juist de overgang die veel energie vraagt van het lichaam.  

Voedingsmiddelen die gunstig zijn om te eten: gekookte groene groenten, avocado’s, vezelrijk eten, ongebrande noten, pompoensoep, bietensoep, kikkererwten en andere peulvruchten, 2 a 3x per week vette vis (paling, wilde zalm, makreel, haring, etc.) en volkoren producten. Vermijd zoveel mogelijk cafeïne (in koffie, zwarte thee, cola, energy drankjes), alcohol, suikers en pittige kruiden. Deze producten werken verstorend of geven hitte in het lichaam en jagen opvliegers aan. Als je veel last hebt van hitte verschijnselen in je lijf, zoals nachtzweten en opvliegers, dan kun je ook gember beter laten staan.

Beweging
Zorg dat je je botten beweegt, Zumba en touwtje springen zijn hier goede voorbeelden van! Wandelen (tenminste een half uurtje per dag), zwemmen en yoga zijn gezond en ontspannend voor lichaam en geest. Sporten, maar doe dit niet te intensief, omdat het veel van je energie vraagt en het lichaam in deze periode minder energie beschikbaar heeft.

Neem voldoende rust
Tijdens de overgang verbruikt je lichaam door de hormoon schommelingen veel energie. In het algemeen geldt hoe meer overgangsklachten, hoe meer energie het lichaam verbruikt. Rust is hierbij het toverwoord. Doe het rustiger aan, neem vaker een magnesium (voeten)bad, lees een boek, ga de natuur in en haast je niet. Zorg voor voldoende slaap en vermijd voor je gaat slapen blauw licht (telefoon, tablet), dit verstoort namelijk de aanmaak van het slaaphormoon, melatonine.

Vermijd stress
Stress heeft een negatieve invloed op onze hormoonhuishouding, want het zorgt voor hoge cortisolspiegels (stress hormonen). De hormoonbalans die tijdens de overgang al verstoord is, raakt nog meer uit balans door hoge cortisolspiegels. Dat kan leiden tot cortisolresistentie. Je schildklier en alvleesklier kunnen hierop reageren met teveel of te weinig hormonen.

Heb je last van slaapproblemen of stemmingswisselingen?
Dan kan thee van gedroogde Salie blaadjes of Salie in supplement vorm helpen om deze klachten te verlichten.

Heb je last van gewrichtsklachten?
Dan kunnen natuurlijke supplementen van glucosamine en groenlipmossel ondersteunen, ga hiervoor naar een health store / gezondheidswinkel.

Wil je meer informatie over hoe natuurlijke zorg jouw kan ondersteunen tijdens je overgang?
Neem dan voor een afspraak contact met mij op.